Каббала це
Каббала — це мудрість, яка розкриває секрети реальності Творця, створення світу, внутрішнього рівня розуміння Тори тощо. У перекладі слово Каббала означає — «отримання». Тобто, Каббалою називають ту отриману мудрість Творця, яка передавалася з вуст у вуста більш ніж 3300 років від Моше і до мудреців нашого часу. Частина Каббали в різні часи була записана в прихованій формі. Найбільші єврейські мудреці всіх часів — Рашбі, Раавад, Рамбан, Арізаль, Рамхаль, Агро, Бааль Танія і багато інших передали колосальні скарби мудрості, прихованої в Каббалі.

У всіх поколіннях єврейські мудреці були надзвичайно обережні в поширенні Каббали. Передавати її можна було тільки тому, в кого бачили ознаки того, що він гідний цього (Рамбан, Розділ Берейшит); тільки тому, хто мудрий і розуміється на всіх розділах Тори, навчає, розуміє та виконує її, по-справжньому Б-боязкий тощо. (Зоар Хадаш, Розділ Берейшит, стор. 10). І ще ви знайдете надзвичайно суворі умови для тих, хто бажає почати вивчення Каббали в передмові до книги «Ец Хаїм» р. Хаїма Віталя.


Чому ж Каббалу так приховували?

Одна з причин — побоювання мудреців, що секрети Каббали потраплять до рук людей розумних, але нечистих у своїх намірах та інтересах. Вони побоювалися тих непередбачених, руйнівних наслідків, до яких це може призвести.

У цьому сенсі Каббала подібна до атомної енергії. Коли цей колосальний енергетичний потенціал перебуває під контролем, він приносить велику користь у вигляді атомних електростанцій. Але якщо атомна енергія виходить з-під контролю, вона перетворюється на величезну руйнівну силу з непередбачуваними наслідками.


Якщо вдивитися в усі етапи еволюції поглядів, яку проходить сучасне вивчення Каббали, то побачимо, як перед нами складається нова секта «каббалістів». Вловивши незвичайний інтерес до Каббали, вони вирішили заявити на весь світ, що вже можна її вивчати всім: євреям та неєвреям, дітям, дорослим - і всім, кому це в голову прийде.
І якщо ви запитаєте, а що з тими суворими умовами, які наклали мудреці на вивчення Каббали? І як вони взагалі сподівалися поширити Каббалу в західному світі, який шукає, як правило, миттєвих матеріальних задоволень? Всьому цьому було знайдено рішення, не нове, але, як завжди, «революційне»: немає зв'язку між Каббалою та євреями з їхньою релігією! Але якщо це не частина іудаїзму, то що ж це? І на це було знайдено творчу відповідь: Каббала - це наука! І не просто наука. А прикладна наука, з її допомогою можна осягнути шосте чуття, а заодно... всі інші вигадки новаторів. Тільки для цього, як завжди в такій ситуації відбувається, їм довелося заново переписати як єврейську історію загалом, так і історію Каббали зокрема.

Це навіть не груба фальсифікація, а просто сміхотворна профанація. Їхні аргументи часом на межі зневаги людського інтелекту і розраховані цілком на непідготовленого слухача. І якби не ті чисті, і трохи наївні душі, які справді шукають духовного життя й за відсутності ясних і твердих знань із самих джерел іудаїзму нездатні розрізнити тонкощі фактів, ідей і визначень, не було б жодної потреби в цих рядках. Тому доведеться відповісти на вигадки «нових кабалістів». У межах стислої відповіді важко пройтися всіма аспектами і всіма аргументами, тому розберемо в найстислішій формі всього лише кілька основних претензій.


1. Чи можна осягнути справжні знання Каббали без попереднього вивчення Тори?
Каббала - це невід'ємна частина усної Тори. Як відомо, у Торі є чотири рівні розуміння, звані «Пардес» (у перекладі - «Сад»), але насправді слово «ПаРДеС» - абревіатура: «Пшат» - розуміння просте, безпосереднє, «Ремез» - натяк, «Драш» - тлумачення, «Сод» - таємниця. Тобто Каббала - це тільки четвертий рівень розуміння Тори - «Сод». І як у мудрості світу існує певний порядок її розуміння, так само і в Торі. Неможливо зрозуміти «натяки», поки не познайомишся з безпосереднім змістом. Так само точно не можна зрозуміти глибину Тори - Каббалу - без попереднього вивчення трьох її більш верхніх шарів. Хоча б тому, що Каббала постійно оперує поняттями з Тори, Пророків, Писань, Талмуда і всіх інших частин усної Тори. Тому вона не збагненна сама по собі, і ті, хто намагається «з ходу» в ній розібратися, подібні до тих, хто намагався швидко розібратися в квантовій механіці без того, щоб отримати елементарні знання з математики.
Той самий висновок однозначно міститься і в самій Каббалі. Наведемо одне з місць: «Говорить Рашбі в книзі Зоар (частина 2, стор. 94): чотири складові людської душі. На початку дають їй «Нефеш». Удостоївся - дають йому «Руах», удостоївся - дають йому «Нешаму», удостоївся - дають йому «Хаю»... І як же удостоїться людина всіх частин душі? Дав їй Творець Тору - ПаРДеС. «Пшат» - просте розуміння відповідне “Нефеш”, “Ремез” - натяк, щоб удостоїтися “Руах”, “Драш” - для “Нешама” і “Сод” для “Хая”. І повинна людина спочатку працювати над простим розумінням Тори, засвоїти й дотриматися її повелінь, і тим самим вона очистить свій «Нефеш», підніме її й удостоїться вищої частини - «Руах». І тоді можна перейти до вивчення «Ремез»..., щоб удостоїтися «Нешама», а звідси на «Драш»... і удостоїтися «Хая». І тільки тоді, піднявшись, сходинка за сходинкою, буде він здатний осягнути глибину глибин - «Сод». І тільки той, хто послідовно очистив свою душу, може приступити до вивчення «Сод» - таємниць Тори, інакше - це велика небезпека для нього і робити цього не можна...» («Маор ВеШемеш», розділ «Ітро»).

Звідси явне свідчення того, що людина не може вивчити Каббалу без того, щоб заздалегідь «не насититися знанням Тори, Талмуда і всіх законів єврейського життя».

Додамо до цього ще одну просту думку. Всі, хто по-справжньому вивчав Тору, знають всю складність глибини її розуміння. Тільки «Пшат» - просте розуміння саме по собі надзвичайно складне, адже, як відомо, є 70 сторін у розумінні всього сказаного. І тільки після цього додадуться на кожну зі сторін численні натяки; а звідси - тлумачення кожної думки на всі сфери нашого життя. Так, часом Тора постає як колосальна, незбагненна загадка, прихована від ясного розуміння. І тоді... заглибимося в «Сод», Каббалу, і раптом все заплутане і незрозуміле прояснюється і вибудовується в струнку систему, що зв'язує різні частини Тори в єдине ціле. І не тільки це, а й частина «міцвот» - заповідей Тори, у яких, на перший погляд, не був зрозумілий ні сенс, ні причина - раптом отримує розуміння як необхідний і обов'язковий закон духовної реальності. У цьому сенсі Каббала подібна до чудо-ключа від закритого і недоступного саду, наповненого всіма скарбами світу. Для тих, хто послідовно вивчає Тору, Каббала, як ключ, розкриває всю її внутрішню закономірність і повноту. А ті, хто вирішує почати відразу з Каббали, подібні до людини, яка кричить на весь світ - «Я знайшов секретний ключ!» Запитали її: «Від чого ключ?» Відповів: «Яка різниця. Мені достатньо, що можу погратися з ним!»...

Отже, перший висновок: Каббала дана нам із того самого джерела, що й Тора та заповіді, і неможливо відокремити Каббалу від решти Тори ні в наш час, ні в далекому минулому, ні в прийдешньому.


Окрім принципової складності пізнання Каббали є й технічні труднощі. Про основну з них - матеріалізацію абстрактних кабалістичних понять, самі «нові кабалісти» попереджають. Але чи можна дійсно цього уникнути, володіючи внутрішнім асоціативним світом масової культури, а не чистотою духу Тори? Більш ніж сумнівно.
Крім того, є ще низка технічних проблем.

По-перше, немає сенсу вивчати Каббалу за допомогою легкої бесіди за пляшкою шампанського або за чашкою чаю. Також не може бути корисним нерегулярне навчання, навіть якщо воно відбувається ночами. Досягти успіху можна тільки в разі найбільших зусиль і систематичного навчання, подібно до того, як ми бачимо на прикладі найвеличніших мудреців Каббали.

По-друге, мудрість Каббали містить у собі колосальну кількість матеріалу, яка значно перевищує те, що пропонують «нові каббалісти» своїм учням. Без спроби охопити його в усьому обсязі й у всіх деталях не вийде в них розглянути загальну картину і побудувати на цій основі повну, струнку і ясну будівлю знань.
По-третє, для того, щоб зрозуміти професійну термінологію Каббали, бажано знати мову Тори, оскільки ці поняття принципово неперекладаються.

І ще багато чого знайдете в книзі «Шомер Емунім Кадмон» (Акдама шнія, ацаа шнія і шлішит).
Все це пробуджує більше, ніж сумнів: чи доступне глибоке й істинне розуміння Каббали на рівні, пропонованому «новими кабалістами».

2. Чи принесе якусь користь вивчення Каббали без виконання заповідей Тори?
Для того, щоб розібратися в цьому, запитаємо: «А для чого взагалі вони вчать Каббалу? Яка їхня мета?» Багато відповідей на це придумано, здебільшого, щоб заманити широкі маси слухачів. Але за всіма можна знайти відповідь іншу: «Мета вивчення Каббали - досягти досконалості людини, що наближає її до Творця». І справді, це написано у всіх книжках з Каббали в різних формулюваннях. Один із найвидатніших авторитетів Каббали всіх часів - Раббі Моше Хаїм Луццато з геніальною простотою дає визначення призначенню людини:

«Людина створена насолоджуватися Всевишнім і отримувати сяйво Його світла (зів шхінато), - бо ось що є справжня насолода і найбільше задоволення, яке тільки може бути. Але місце цієї насолоди - світ прийдешній (олам а-ба), який для цього створений і належним чином приготований. А шлях, який ми повинні пройти, щоб досягти бажаного прийдешнього світу, пролягає через цей світ... Засоби ж, за допомогою яких можна досягти цієї мети, - це заповіді (міцвот) Всевишнього. І виконати ці заповіді можна тільки в цьому світі. Тому Людина і була спочатку поміщена в цей світ, щоб за допомогою виконання заповідей вона змогла набути право досягти місця, призначеного їй у майбутньому світі, і там насолоджуватися благом, яке вона придбала собі за допомогою цих засобів (Месілат Яшарім, початок першого розділу).
Отже, духовна близькість із Творцем можлива тільки завдяки спеціально призначеним для цього засобам - «міцвот», практичним заповідям Творця. Тому в усіх книжках з Каббали, за розбором глибинних таємниць Творіння, є одна практична мета - дотримання міцвот. Інакше кажучи, кінцева мета вивчення Каббали - зрозуміти, як домогтися найбільш повного і досконалого виконання міцвот і за допомогою цього удостоїтися духовної близькості Творця! І так пише «Шомер емунім кадмон» спор перший, 31: «Не здатна людина досягти досконалості у виконанні міцвот, без пізнання Каббали...».
І якщо це так, то як же поєднуються у «нових каббалістів» абсурдна ідея шукати духовну близькість із Творцем із бажанням скасувати необхідний засіб досягнення цієї близькості - дотримання заповідей Творця?

Для бажань людини не потрібно шукати особливих причин. Коли не хочеться нести тягар виконання заповідей, то просто вирішують, що Каббала і заповіді - ніяк не пов'язані між собою.

Але, зрозуміло, «нові каббалісти» шукали більш аргументовані прикриття своїм бажанням і справді знайшли їх у роботах Баал Сулам - рабі Ашлаґа, спотворюючи водночас оригінальний зміст і надаючи йому бажаного тлумачення. Так, наприклад, у передмові до праці «Талмуд есер а сферот» сказано, що «коли людина займається мудрістю каббали та згадує імена “Келім” та “Орот”, тобто імена сосудів і світил, що мають з погляду її душі приналежність до них, - вони негайно світять їй певною мірою... і світіння, яке вона отримує раз по раз під час заняття, притягують на неї чарівність із небес і сповнюють її достатком святості й чистоти, які набагато приближають людину до того, аби досягла вона своєї досконалості. » Гл.155.

Звідси навели свідчення, що для досягнення духовної чистоти і близькості Всевишнього достатньо вивчення Каббали без виконання заповідей.. Ну як же з цієї цитати «коли людина займається мудрістю каббали» випливає, що вже не потрібно дотримання заповідей? До того ж явне суперечність цьому в тій самій передмові Баал Сулам, де він, навпаки, зобов'язує всіх оволодіти практичними знаннями в Галаі: "... і один грішник винищить багато блага». Тому (щоб не називатися грішником) зобов'язаний неодмінно повторювати закони, наскільки це йому необхідно, щоб не помилитися в їхньому виконанні ... ... каже рав Хаїм Віталь, що душа пов'язується з тілом, лише якщо воно досконале й виправлене заповідями Тори, 613 заповідями". Розділ 24. Тобто без виконання заповідей сенс чаклунства вимови імен «тим, хто згрішив», приблизно такий самий, як у людини, яка по шию сидить у багнюці і ллє чисту воду... на багнюку.
Ось тільки один із прикладів маніпулятивного тлумачення робіт Бааль Сулама.

З усього вищесказаного є ще один висновок:

У вивченні Каббали, без дотримання заповідей немає ні сенсу, ні користі.


Чи є Каббала наукою?
У рекламних закликах до вивчення Каббали відчувається величезне зусилля представити Каббалу як науку. Велика кількість статей написана, щоб переконати читача в істинності цього відкриття. А звідки раптом з'явилася «наука каббала»? Можливо, що відповідь на це запитання потребує набагато докладнішого розбору цих двох понять «Каббала» і «наука». Але це, на жаль, виходить за рамки короткої відповіді. Нам же достатньо обмежитися відповіддю по суті. «Наука каббала» з'явилася завдяки тому ж бажанню максимального впровадження Каббали в широкі маси. І якщо психологія мас готова швидше прийняти Каббалу під вивіскою «наука», чому ж не представити її в такому вигляді? Проблема тільки, що винахідники не все прорахували до кінця.

Якби вони оголосили, що самі відкрили нову галузь науки - Каббалу, повністю приписавши її собі, хто б міг пред'явити до них якісь претензії? Хочете - вірте, хочете - ні. Світ ніколи не страждав відсутністю простаків.
Абсурд полягає в тому, що вони змушені представити себе як продовжувачів шляху Арізаля і раббі Ашлага. А якщо це так, то перевіримо в усіх їхніх книжках і переконаємося, що там немає навіть натяку на те, що Каббала - це наука в її класичному розумінні. А якщо джерелом цієї ідеї не є книги Каббали, а всього лише фантазія «нових каббалістів», вона не варта серйозного до себе ставлення! Бо Каббалою, за визначенням, називається те, що ми отримали, а не те, що придумали. І про це написано в передмові до книги «Ец Хаїм»: «Не передані ці речі людському серцю, відповідно до людського розуму. У їхньому поясненні з точки зору логіки криється величезна небезпека...». Джерелом цих слів слугує книга Зоар у розділі «Ітро» аркуш 86: «Не чув - не говори». Тобто те, що не чув від свого вчителя, не можна самому вигадувати.

До речі, якщо Каббала - це наука, чому ж той, хто займається нею, називає себе рабином? А якщо зараз це стало наукою, то чому про це не знали раніше? (І справді, шкода, що раббі Ашлаг не знав, що і він був великим ученим!) І якщо вже Каббала це наука, а не релігія, то чому її вивчення повинно наблизити людину до Творця і прискорити прихід Машіаха? Навіщо відділення десятини? І так далі. Видно, що такого роду протиріччя не бентежать їх. І вже зовсім не страшно, якщо переклад кабалістичних рядків буде коригуватися відповідно до їхніх бажань, адже навряд чи хто-небудь зрозуміє і розбереться в цих тонких маніпуляціях. Так, наприклад, у всіх перекладах книг раббі Ашлага російською мовою слова «хохмат а-Каббала», тобто - мудрість Каббали, перекладають як «наука Каббала» ... Але ж російськомовний учень знайомиться з цими роботами через переклад. Тож у нього складається повна ілюзія, що Каббала - це, безсумнівно, наука...

Якщо перевірити як слід, можна переконатися, що у своїх статтях вони не наводять точних посилань на першоджерела, обмежуючись загальними фразами. І навіть якщо наводиться цитата, то вона трактується відповідно до заздалегідь бажаних висновків. Все це вказує на те, що не з самої Каббали їхні «відкриття». А якщо це так, то звідки їхні повноваження й авторитет? І взагалі, яким чином вони стали кабалістами? І якщо вже про претензію на науку йдеться, то нехай все буде, як у науці. Там науковий авторитет насамперед ґрунтується на професійному визнанні. Хіба спаде комусь на думку оголосити себе вченим зі світовим ім'ям, який зробив революційне відкриття, без того, щоб колеги в цій царині визнали й погодилися б із його відкриттям? А хто, власне, визнав і уповноважив цих? Адже крім їхніх власних учнів, які явно розуміють в обговорюваному питанні не більше за самого «гуру», ніхто не вважає їх мудрецями Каббали. А ті академічні кола, які видали печатку наукоподібності, слід припустити, зробили це з поваги до кількості обраних творів. Адже до цього в списку наукових дисциплін Каббала не значилася. То звідки раптом у них з'явилися фахівці, здатні оцінити відкриття в галузі, якою вони самі не займалися?

А де ж дійсно знаходяться фахівці? У тих місцях, де споконвіку вивчали Каббалу - в єшивах. Завдяки їм, ми і знаємо про її існування. Так от, пошукайте там, у цих єшивах, і ви не знайдете там жодної книжки «нових кабалістів». Вони не тільки не визнані, а й розглядаються як інтелектуальна маячня й осквернення Каббали.

Або спробуйте перевірити, чи є рекомендації до їхніх книг? Не знайдете! А тепер перевірте всі єврейські книжки, і ви не знайдете жодної без рекомендаційних листів рабинів, які є посвідченням фахового рівня автора і підтвердженням істинності самої праці. І якщо вже про вигадки йдеться, згадаємо ще одну.


Серед численних обіцянок шанувальникам «науки Каббала» є одна, яка по-особливому володіє притягальною силою: «Шосте чуття». Якщо ви будете вчити Каббалу 3-5 років, то дійдете до «шостого чуття». А якщо не дійдете, то це займе ще 4-5 років. І тоді... А звідки раптом з'явилося в «науці Каббала» «шосте чуття»? З тих самих вигадок «нових каббалістів». Адже це чудова комерційна назва, знайома і загадкова, а головне, це щось практично відчутне, яке можна конкретно запропонувати. Ну хто ж відмовиться від володіння «шостим чуттям»? Проблема тільки в тому, що в жодній книзі з Каббали немає згадки про це чуття... І тут ми підійшли до важливого моменту. У всіх прихильників нового підходу до Каббали є козирний аргумент.

4. Заборона на вивчення Каббали була раніше, а тепер, з 1995 року, можна вже вивчати всім!
А що змінилося? Чому вже раптом можна? Процитуємо відповідь самих «нових кабалістів»: «Тільки з дев'яностих років 20 століття дозволено і рекомендовано поширення науки Каббала. Чому? Тому що люди вже більше не пов'язані з релігією, стали вищими за примітивні уявлення про сили природи як про людиноподібних істот, русалок, кентаврів тощо».

...Тепер стало ясно. До 1995 року ви, Рито, були релігійною, вірили в русалок і кентаврів... А ось із 1995 року вам дозволено і рекомендується ... А звідки з'явилася ця дата - 1995? Важко її просто придумати. І справді, заведено серед учнів рава Ашлаґа, що одного разу він висловив сподівання, що за 50 років (за однією з думок - починаючи з 1995 р.), його вчення пошириться у світі. Він, звісно ж, і уявити собі не міг, що настане день, і його чисті устремління хтось цинічно використовуватиме в чужих йому цілях, та ще й називатиме себе учнями рава Єгуди Лейба Алеві Ашлаґа, Баал Сулам - благословенна пам'ять про нього - і його сина рава Боруха Шолема Ашлаґа - благословенна пам'ять про нього. Саме цими іменами прикриваються всі «нові каббалісти», називаючи себе їхніми учнями і послідовниками. Але як же вони насмілюються називати себе учнями? Адже учень розширює і поглиблює вчення свого вчителя - а якщо ж він суперечить йому, то не учнем його гідний називатися, а лише паплюжителем його імені. І відома з цього приводу думка того, хто визнаний усіма як визнаний авторитет і незаперечний послідовник та учень р. Ашлага - рава Авраама Готтліба, який у своїй книзі, присвяченій життю і вченню рабинів сім'ї Ашлаг пише:

«Тут слід попередити і застерегти від усякого роду академій та товариств, що претендують на навчання Каббали, і частина з них навіть використовує ім'я рабі Ашлага, автора книги «Сулам» - благословенна пам'ять про нього. Я публічно заявляю, що немає жодного зв'язку між ними і раббі Ашлагом. Вони поверхнево беруть його вчення і спотворюють його, використовуючи у своїх ганебних цілях... Вони беруть все зовнішнє і поверхневе з мудрості Каббали і користуються цим у відриві від споконвічного єврейського шляху і в повному відриві від шляху самого р. Ашлага...»

«...Шлях нашого святого вчителя полягав у тому, що вся внутрішня частина Тори і мудрість Каббали, яка є святая святих, призначена виправити людину - дати їй сили позбутися самозакоханості, дати їй сили прийняти на себе віру Творця. А це можливо тільки за допомогою дотримання Тори, заповідей і початкових єврейських звичаїв, без різного роду реформ. Бо заповіді та звичаї призначені для мети наближення людини до Творця. І ні в кого немає права скасовувати або полегшувати частину з них, бо вони і є наше життя. І ось будь-хто, хто читає цю книгу, що є живим свідченням з вуст учнів Баал Сулам і учнів його сина, ясно бачить, що немає і не було нічого спільного між ними і тими спотвореними душами людей, які представляють вищезгадані академії.»("Асулам" стор. 135)

Інакше кажучи, йдеться не про учнів рава Ашлаґа, а про самозванців, які прикриваються його ім'ям.
Перейдемо до відповіді на ваше наступне запитання: «У чому секрет успіху масового поширення Каббали?»
Каббала надзвичайно багатогранна, і іноді достатньо ознайомитися з кількома ідеями про будову світу і людини, щоб викликати захоплення і пробудити духовну жагу. Без жодного сумніву, Каббала захопить будь-якого інтелектуала, який шукає відповіді на загадки життя. Тому навіть найповерхневішого знайомства з роботами раббі Ашлага достатньо, щоб викликати величезний інтерес до Каббали.

Але не варто дивуватися їхньому нинішньому успіху. Адже процес перебуває на початковій стадії, і ще незрозуміло, в якому напрямі він розвиватиметься і до чого призведе. Подібне, але в інших масштабах, уже траплялося в історії. Не тільки «нові кабалісти» намагалися «вкрасти» частини Тори і представити їх окремо від єврейства як частину загальнолюдського знання, пояснюючи водночас, що євреї були лише хранителями цього скарбу, доки не настав час відкрити його та поширити по всьому світу.

Перейдемо до Вашого останнього запитання: «Чи можна вивчати Каббалу?»
Якщо Каббалу вивчають із початковим наміром не дотримуватися того, чого вона вчить і зобов'язує, то це повністю заборонено.

По-перше, через вищезгадане обмеження вивчати Каббалу доти, доки людина до цього себе не підготує. І ніхто з мудреців Каббали нічого не «дозволяв» і не «рекомендував»... По-друге, через зло, породжене подібним навчанням. Арізаль у своєму коментарі до слів Теїлім: «І негідникові сказав Творець: що тобі до книги закону Мого?», стверджує так: «Знай, що вивчення Тори та добрі вчинки, які робить людина, поки вона залишається негідником, не лише не додає їй духовної чистоти, а й навпаки, посилює сили зла...». Інакше кажучи, поки людина занурена у свої злочини і порушує заповіді, вивчення Кабали і вимовляння святих Імен не тільки не допоможе їй наблизитися до Творця, а й, навпаки, призведе до посилення злих сил у ній самій та в усьому світі!

На закінчення: Від Арізаля і до Баал Сулам і мудреців Каббали, які були після нього, всі зобов'язували релігійних євреїв до поглибленого вивчення Каббали, як інтегральної частини єврейського життя. І справді, ми бачимо розквіт вивчення каббали: від єшив мудреців Каббали до уроків Каббали в усіх великих центрах єврейського релігійного поселення. І не тільки вони, а й той, хто тільки починає стикатися з духовністю і пошуком сенсу життя, може втамувати свою спрагу в найглибших роботах Рамхаля, Маараля та інших єврейських мудреців. Засновані на Каббалі, з одного боку, і такі, що не вводять в усі її складнощі, з іншого, вони дали нам ясні відповіді на всі питання буття. Це і є найкращий шлях ознайомитися з секретами Каббали, продовжуючи водночас паралельне вивчення Тори і дотримуючись її повелінь, як це прийнято в єврейському народі споконвіку.


Рав Ашер Кушнір
Джерело